سفارش تبلیغ
صبا ویژن

هادرباد * روستایی در شرق شهرستان بیرجند * HADERBAD

 

هادرباد

در روز تاسوعای حسینی هیات روستای هادرباد و صدگل به طورمان می روند

در این عکس هیات



[ یکشنبه 88/10/13 ] [ 9:22 عصر ] [ هادرباد * حسن hassan ]

نظر

هادرباد

[ چهارشنبه 88/10/9 ] [ 7:58 صبح ] [ هادرباد * حسن hassan ]

نظر

 هادرباد



[ چهارشنبه 88/10/9 ] [ 7:57 صبح ] [ هادرباد * حسن hassan ]

نظر



[ سه شنبه 86/11/2 ] [ 1:12 صبح ] [ هادرباد * حسن hassan ]

نظر

مراسم محرم در روستای هادرباد
از ابتدا ماه محرم اهالی هر شب در این روستا عزاداری می کنند . وشب در محل حسینیه روستا به روضه خوانی می پردازند که توسط روحانی محل حاجی آقای عبادی اداره می شود.وهر روز صبح بعد از نماز صبح زیارت عاشورا می خوانند در بعد از ظهر روز ششم ماه محرم هیئت روستا حرکت می کند ودر صبح روز هفت ماه محرم علم بندان است که با مراسم خاصی علم بندان را انجام می دهند و بعد از آن جهت عزاداری وسینه زنی به روستای مجاور به نام سماء می روند و بعد از رفتن به قبرستان وخواندن فاتحه ونوحه خوانی وسخنرانی و مرثیه خوانی  وصرف نهار به روستا بر می گردند. و بعد از نماز مغرب وعشاءهیئت ابوالفضلی روستا به خانه یکی از اهالی روستا می رود و بعد انجام مراسم عزاداری وصرف شام به حسینیه می روند به سینه زنی و عزاداری وروضه خوانی می پردازند.
صبح روز بعد(هشتم محرم) بعد از نماز صبح جهت خواندن زیارت عاشورا به حسینیه می روند وزیارت عاشورا را قرائت می کنند و در ادامه به رضه خوانی وسینه زنی می پردازند ودر پایان این جلسه به خانه یکی از اهالی روستا می رود وبعد از سینه زنی ونوحه خوانی ومرثیه خوانی و روضه وصرف صبحانه به روستای مجاور به نام مَروَک  می روند ودر پایان عزاداری هیئت به روستای دیگری به نام صدگل می روند که هیئتهای روستای مَروَک ،تورمان و هادرباد در روز هشتم ماه محرم در این روستا به عزاداری می پردازند.وبعد از اتمام عزادری وصرف نهار به روستا برمی گردند. وبعد از نماز مغرب وعشاءهیئتجهت نذر یکی از افراد روستا به خانه او می رود وبعد از مراسم وصرف شام به حسنیه می روند ودر انجام همانند شبهای گذشته به عزاداری می پردازند.
درصبح روز نهم محرم  همانند روزهای گذشته عزاداری را ادامه می دهند به روستای برس(روستایی قدیمی ودارای قلعه معروف به نام قلعه برس ) وبعد عزاداری به روستای تورمان می روند کههیئتروستای صدگل هم دران روستا می باشد و بعد از عزاداری ورضه خوانی و..به روستا برگشته و مانند روزهای قبل شب دهم ماه محرم را به عزاداری می پردازند که در این شب تمام افراداین روستا که در شهرهای نزدیک زندگی می کنند به روستا می آیند .
در صبح روز ده ماه محرم همانند روزهای قبل زیارت عاشورا می خوانند و... و در ساعات نه الی ده صبح هیئت های  روستاهای اطراف(سماء ، تورمان ، صدگل ، مروک) به این روستا می آیند که در ابتدا با ورود هیئتهای روستاهای دیگر به روستا ، توسط مداح روستا خدمت عزاداران دیگر هیئتها به نمایندگی از هیئت سلام عرض می شود و مداح آنها هم به هیئت روستا ی هادرباد جواب سلام را می دهند و در ادامه توسط مردم روستای هادرباد که در دو طرف جاده صف می کشند خوش آمد گویی انجام می شود و در پایان با پیوستن به عزادران به عزاداری می پردازندو این روز را در روستای هادرباد عزادرای می کنند. ومراسم در ای روز شامل نوحه خوانی ،روضه خوانی ، سینه زنی، و رفتن به قتل گاه ، وبردن نخل به قبرستان وصرف نهار می باشد.و روستایی که جمعیت آن به هفتاد نفر هم نمی رسد دراین روز بالغ بر 1500نفر عزادری می کند.
در شب یازدهم با انجام مراسمی به نام تنور خولییا که چند گروه و در هر گروه هفت الی هشت نفر دایره وار دست در گردن هم می کنند ونیمه خیز طور که کسی آنها را تشخیص ندهد اشعاری را با سوز وانده از محتشم می خوانند تا به حسنیه(این روستا چند حسنیه دارد که هر دهه این ماه وماه صفر در یکی از این حسینیه ها به عزاداری می پردازند) می رسند. ودر انجا به عزادری می پردازند.
در روز بعد که به نام علم گردان معروف است هیئت به در خانه افراد روستا می روند وبرای انها طلب بخشش و افزودن رزق و روزی  و...می کنند وبرای مریض ها طلب شفا می کنند و برای افراد خانواده فاتحه سلامتی می خوانند.وبعد از پذیرای به خانه دیگر می روند تا این که تمام خانه ها به پایان برسد و اشعاری از بند دوم وسوم محتشم می خوانند.         
 
کشتى شکست خورده طوفان کربلا                             در خاک و خون طپیده میدان کربلا
در ادامه این ماه وماه صفر هر شب روضه خوانی وعزاداری در این روستا می باشد.



[ سه شنبه 86/10/25 ] [ 12:0 صبح ] [ هادرباد * حسن hassan ]

نظر

مذهب و آیین مردم روستا ی هادرباد:
تمام مردم این روستا شیعه می باشند و درپنجشنبه شب هرهفته دوره قرآن و دعای کمیل بر گزار می شود وهر هفته دوره در خانه یکی از اهالی روستا می باشد.و تمام مردم در این دوره شرکت می کنند.
ساکنین  روستای هادرباد در طول ماه مبارک رمضان قران را در مسجد ختم می کنند.
فرزندان این روستا که در شهر بیرجندزندگی می کنند نیز در دوشنبه شب هرهفته دوره قرآن را بپا می دارند و این مراسم به صورت دوره ای برگزار می شود.



[ شنبه 86/10/22 ] [ 9:24 عصر ] [ هادرباد * حسن hassan ]

نظر

<< مطالب جدیدتر :: مطالب قدیمی‌تر >>